Multinaționalele aduc în țările din estul Europei versiunile mai slabe calitativ, dar mai scumpe ale alimentelor pe care le produc. Știam asta, dar studiul realizat de niște cehi și publicat de foodnavigator.com, face cumva ca această informație să iasă din sfera teoriei conspirației.
Sucurile, cafeaua, dulciurile, ciocolata și alimentele pentru bebeluși cu sigla marilor jucători internaționali din piață produse cu destinația Europa Centrală și de Est sunt de o calitate îndoielnică, iar prețul plătit de consumatorii din aceste țări este mult mai mare. Purtătorul de cuvânt al Ministerului Agriculturii din Cehia chiar a nominalizat câteva firme, iar lista include Pepsi Cola, Sprite, Danone, Nestea, Rama, Rio Mare.
Autoritățile cehe au deschis subiectul luna trecută la o întâlnire a Directoratului pentru Agricultură din cadrul Comisiei Europene, cerând să se schimbe legislația astfel încât toți consumatorii să fie protejați de astfel de practici. La nivelul Cehiei autoritățile locale au făcut chiar un studiu pentru a vedea ce cred cetățenii, iar răspunsul majorității a fost că este o manipulare impertinentă.
În ciuda lobby-ului pe care îl fac pentru schimbarea legilor, cehii sunt pesimiști, convinși fiind că este mai mult o problemă de etică, decât legală. Producătorii, pe de altă parte, se justifică spunând că mâncarea respectă particularitățile de gust din fiecare țară.
Luca Bucchini, expert în legislația alimentelor, a declarat pentru foodnavigator.com că problema este foarte complicată, iar autoritățile din fiecare țară membră UE fac lucrurile și mai alambicate. Aici ne regăsim și noi, pentru că specialistul a explicat că lipsa de educație a populației lasă producătorilor libertatea de a face ce vor și că statele, prin instituțiile lor, trebuie să dea legi care să îi ajute pe oameni să aleagă în cunoștință de cauză. Totuși, spune el, producătorii pot fi acuzați de practici înșelătoare. Un consumator care cumpără un produs din Berlin, ajuns la București poate considera că și aici va găsi același lucru, pentru că reclamele sunt la fel. Numai că acest lucru nu se întâmplă, iar faptul că aproape nimeni nu citește etichetele oferă cale liberă producătorilor la înșelătorii.
O televiziune din Cehia a cumpărat același iaurt din Austria, Slovacia și Cehia. Dacă primul era colorat cu extract de sfeclă roșie (considerat inofensiv), pentru celălalte două s-a folosit carmin, un colorant sintetic, cu posibile efecte adverse asupra sănătății. Deși pentru iaurtul vândut în Cehia și Slovacia s-au folosit ingrediente mai ieftine, la raft acesta era mai scump decât în Austria.
În acest context, o altă problemă este folosirea grăsimilor trans, care au efecte nocive asupra sănătății, mai ales la nivel cardiovascular. Dacă în produsele vândute în vestul Europei, marile concernuri încearcă să reducă la minimum cantitatea, când vine vorba de cele pe care le expediază prin partea noastră de Europă, nu se sinchisesc să ne protejeze. În acest caz s-au luat în calcul și produse de la cele două mari lanțuri de restaurante fast-food McDonald’s și KFC.
Interesant ar fi să vedem dacă Ministerul Agriculturii din România (și din celălalte țări din zonă) ia vreo atitutudine…..
Tu ce părere ai?