Iubesc Bucureștiul. Îl iubesc atât de mult încât îmi trezește în paralel tot felul de sentimente amestecate: dezamăgire, milă, admirație, respect, dragoste, furie, dezgust, mândrie. Mă plimb uneori pe străzile vechi ale orașului, mă uit la casele dărăpănate și mă gândesc cum ieșeau din ele oamenii din aristocrație, intelectuali, cum dădeau petreceri rafinate și cum acum se răsucesc majoritatea în mormânt. Sunt dărăpănate, dar încă li se vede conturul a ceea ce au fost odată.
E frumos orașul ăsta. E fascinant, cu toate contrastele lui, cu tipologiile eterogene de oameni, cu forfota din zi și liniștea dimineților de la sfârșit de săptămână. Ce mai…îl iubesc sincer și nu m-as muta de-aici, probabil, nici la bătrânețe. Și da, am văzut și alte orașe din țară și din lume, dar aici e inima mea.
Și m-am bucurat ca neghioabă (o să vedeți de ce așa) când am văzut ca ăștia de la Primăria Capitalei s-au gândit ei să înființeze o asociație (prin HCGMB nr.67/ 27.03.2014) care să promoveze în lumea largă orașul meu drag. I-au pus un nume pompos—Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în București- Bucharest Convention & Visitors Bureau. I-au stabilit și niște obiective care teoretic ar transforma Capitala în cel mai cel oraș din univers. A trecut peste un an de la înființare, numai că de mișcat nu se mișcă mai nimic. După cum scrie în hotărârea de mai sus ar fi trebuit să avem:
– O strategie de dezvoltare a destinației turistice București
– O infrastructură turistică conform standardelor europene
– Un brand turistic București
– Programe pentru București: București cultural-istoric, Bucharest Sports, Bucharest Events
– Produse pentru București: cards, walking tours, suveniruri
– Formare profesionala
– Promovarea calendarului de evenimente al Bucureștiului
– Atragerea de noi companii aeriene
La realizarea acestui plan măreț s-au angajat să participe pe lângă Primăria Bucureștiului, care finanțează toată jucăria din banii noștri, și următorii: Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, CN Aeroporturi SA, CN Tarom SA, Federația Industriei Hoteliere din România, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România, Asociația Națională a Agențiilor de Turism, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România și SKAL România.
Fiecare dintre cei enumerați este desemnat să facă niște chestii, majoritatea necuantificabile, abstracte, în majoritatea cazurilor, dar și o mulțime de gratuități (transport, cazare) pentru formatorii de imagine ai asociației.
Bugetul multianual este de 8.559.703.59, după cum reiese din documentul citat. În 2014 ar fi trebuit să se cheltuie 44.300 ron pentru dezvoltarea unei identități turistice a Bucureștiului și alți 66.450 ron pentru programe. Restul banilor sunt pentru concepte, studii de fezabiliatate, promovare. Adică, o grămadă de chestii pe care nu le poate verifica nimeni. Și nici nu cred că are cineva interesul să o facă după cum merg lucrurile. Nu am văzut nimic. Și curioasă cum sunt am scris la primărie să mă lămurească și pe mine ce e cu programele astea.
Urmează să avem în București, nu se specifică exact când gift shop: cam 70.000 de euro bucata, o aplicație de mobil cam de tot atâția bani, de vreo 140.000 de euro vom aveam un site și promovare în străinătate, de vreo 120.000 welcome center pe autostrăzi și în parcările CNADR. Citit printre rânduri proiectul pare un pretext. De fapt, neoficial asta am și aflat, că activitățile de promovare sunt doar pe hârtie.
Hai să nu fiu chiar cârcotașă. Există o pagină de facebook – Bucharest Tourism Board-care înțeleg că este a acestei asociații. Presupunerea mea vine din faptul că adresa de email pe care mi-a dat-o doamna de la primărie aparține site-ului www.Bucharestwelcome.ro, pe care pagina îl menționează ca fiindu-i oficial. Nu vă imaginați că veți afla de acolo despre programele derulate de ei. Sunt linkuri din ziare, bloguri despre evenimente care au legătură cu turismul.
Și având curiozitatea stârnită mai caut și eu pe net să văd ce mai e cu asociația asta fantomă. Ei, și ce găsesc? O altă HCGMB din 2008 de data asta care aprobă..ce credeți?? Ce să fie, ce să fie??? Daaa…Înființarea Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turistică a Bucureștiului. Nu dați înapoi, că e aceeași. Sunt totuși niște diferențe: alți asociați, alt program (care presupune chiar și atragerea de investiții). Totuși, în documentul cu pricina nu am găsit și bugetul, dar oricum era mai mic, pentru că Primăria se angaja să plătească echivalentul a 1500 de euro din cei 40.000 ron reprezentând capitalul social.
Acum, eu în registrul unic al asociațiilor nu am găsit-o pe niciuna. Spun niciuna pentru ca celei mai nou înfiițate i s-a adăugat în coadă sintagma Bucharest Convention & Visitors Bureau, deci e alta din punct de vedere legal. Nu am reușit să aflu ce s-a întâmplat cu prima, dacă s-a desființat sau nu, dar din hârtie rezulta că va funcționa pe durată nedeterminată. Momentan nu am avut pârghiile necesare pentru a afla acest lucru sau nu am fost suficient de inspirată.
Vă spuneam că am scris la primărie să-mi zică ce e cu asociația înființată în 2014. Mi-a răspuns sec o doamnă să-l contactez pe Răzvan Pîrjol. Ceea ce am și făcut. Și de 2 săptămâni nu am primit niciun răspuns. Nimic. O fi prea ocupat să promoveze Bucureștiul.
Doamnei de la primărie i-am cerut mai multe detalii din moment ce banii sunt ai cetățeanului, dar nici ea nu a binevoit să-mi răspundă. Și ea o fi cu domnul la promovat de București.
Am mers ceva mai departe și am aflat că domnul cu pricina este președintele asociației, deși ca să găsești această informație te pierzi în negura google-ului. Am întrebat și niște persoane din ministerul de resort (sus puse) și colegi din presă care au scris mulți ani pe turism și nu auziseră de el, unii nici de asociație. Dar până la urmă m-am luminat. Este și președinte SKAL România, unul dintre asociații asociației.
Este așa un haos cu asociația asta, încât trebuie doar să citești pe hârtia aia și apoi să te uiți în jur și îți dai seama că totul este desenat doar pe hârtie. Că nu se face nimic. Că iarăși Bucureștiul a căzut iar într-o capcană. Că…îmi va fi tot mai milă de orașul meu drag.
Tu ce părere ai?