Există și copii răi. Nu încercați să mă convingeți că nu este așa, pentru că am o grămadă de exemple. Unii au devenit așa pentru că, din păcate, nu toți au norocul să se nască în familii iubitoare, alții din cauza problemelor financiare de acasă, alții pur și simplu așa sunt ei. Poate nu sunt mereu violenți sau agresivi, dar sunt situații în care răbufnesc.
Când emoțiile și frustrările scapă de sub control, copiii agresivi își varsă furia și neputința pe alții mai slabi ca ei. Așa apare fenomentul de bullying. Era și pe vremea noastră, doar că pe noi ne mai temperau părinții. Acum, de-acasă vin cu ideea că trebuie să le arate lor celorlalți cine este mai tare. Alteori, dacă un coleg se poartă aiurea cu un copil, vine taică-su celui agresat și-i spune ”Păi și tu ce stai, măh, ca fraierul? Dă-i și tu!”. Și-uite așa conflictul se agravează și se ajunge la situații de necontrolat.
Nu știu dacă în România s-a ajuns la cazuri de suicid din cauza bullyingului, dar am citit destul știri de-afară în care copiii nu au mai putut face față presiunii și au vrut să scape..pentru totdeauna. Rolul familiei și al profesorilor în cazurile astea este esențial. De cele mai multe ori agresiunea începe acum în mediul on-line și se definitivează în viața de zi cu zi. De aceea, trebuie să le explicăm copiilor până ni se usucă gura să fie foarte-foarte atenți ce poze pun pe rețetele de socializare, ce filmulețe.
La Telefonul Copilului poți raporta cazurile de bullying
Ar trebui să fim îngrijorați din moment ce există cazuri de bullying raportate încă de la grădiniță. Evident, nu vorbim doar de situații în care sunt implicați copiii. Agresori pot fi și părinții și cadrele didactice. De fapt, oricine poate fi și agresor și agresat, uneori în ambele ipostaze.
Pentru cazurile când situația scapă de sub control există Telefonul Copilului 116.111 și site-ul www.116111.ro, ambele proiecte susținute de Cartoon Network, unde pot cere sfatul. Anul acesta campania se află la a cincea ediție. Gimnasta Cătălina Ponor, multiplă campioană olimpică, mondială și europeană, este ambasadorul campaniei anti-bullying „Cartoon Network Clubul Prieteniei”.
În 2019, campania susține puterea exemplului pozitiv, subliniind importanța educării comportamentelor dezirabile în rândul copiilor. Spotul campaniei, care va fi difuzat pe Cartoon Network și în mediul online, reprezintă un ghid al prieteniei, adresându-se tuturor copiilor cu mesaje ce consolidează educația susținută în familie.
„Asociația Telefonul Copilului a formulat o propunere de politică publică pentru adoptarea unor măsuri concrete de prevenire și combatere a fenomenului bullying – propunere transpusă în inițiativă legislativă, aceasta aflându-se în dezbatere parlamentară în prezent. Măsurile propuse sunt orientate către dreptul fiecărui copil de a se simți în siguranță la școală. Campania lansată astăzi continuă acest demers, pe care ne bucurăm să îl parcurgem alături de Cartoon Network și Cătălina Ponor”, a declarat Cătălina Surcel, Director Executiv al Asociației Telefonul Copilului.
Părinții conștientizează ce înseamnă bullyingul
16% dintre situațiile de bullying înregistrate la Asociația Telefonul Copilului pe parcursul primelor patru ediții ale campaniei au fost sesizate de către părinți. Aceștia sunt mai degrabă interesați de găsirea unor soluții legale (62%), iar în lipsa unui cadru legislativ solicită consiliere pentru o intervenție individuală (23%) sau din partea autorităților, însă doar în baza regulamentului intern al unităților de învățământ (15%).
Atunci când vorbesc despre soluții, părinții copiilor victime ale fenomenului bullying doresc ca școala să intervină prin măsuri coercitive împotriva copilului agresor (44%), solicită excluderea acestuia din unitatea de învățământ (27%), dar iau în considerare și transferul propriului copil (29%).
Vestea bună este că în curând vom avea și o lege antibullying. Vestea proastă este că nu știu cât o să funcționeze în lipsa unei educații antiviolență făcută încă din familie, de când copiii sunt foarte-foarte mici. Ar trebui să se vorbească mai mult despre asta, să fie mai multe campanii cu oameni cu influență. Dar e greu să schimbăm mentalități într-un timp scurt. Mă bucură totuși că se fac pași, oricât de mici ar fi ei.
Tu ce părere ai?