Vi s-a întâmplat să plecați în vreo călătorie în Europa și să vă enerveze vreun comerciant sau vreun furnizor de servicii? Sau poate să comandați ceva on-line și să nu fie ce v-ați dorit? Ați încercat să negociați cu respectivii ca să vă primiți banii înapoi și nu ați reușit? Ei bine, trebuie să știți că există o instituție care vă apără drepturile în raport cu furnizorii de servicii și comercianții din toată Europa, Norvegia și Islanda: Centrul European pentru Protectia Consumatorilor. Practic, orice problema aveți legată de protecția consumatorilor în spațiul UE vă puteți adresa lor și vor încerca, împreună cu instituția similară din țara unde s-a întâmplat incidentul, să rezolve pe cale amiabilă. Dacă nu se poate, atunci vă vor oferi asistența necesară să demarați acțiune în instanță, mai puțin partea ce ține de avocat.
Procedura este lungă, dar nu neapărat anevoioasă. În primă fază trebuie să îi contactați telefonic, prin formularul de pe site sau la adresa de e-mail office@eccromania.ro. De acolo, ei vă vor sfătui ce aveți de făcut. Până la recuperarea banilor, căci de cele mai multe ori despre asta este vorba, pot trece și 6 luni. Trebuie să aveți răbdare, pentru că șansele să se rezolve sunt foarte mari. Practic 70% dintre solicitări primesc răspuns pozitiv.
Elena Moise, doamna avocat din partea ECC care preia cazurile ne-a spus, în cadrul unei conferințe, că majoritatea problemelor sunt legate de transportul aerian, fie că e vorba de întârzieri ale curselor sau bagaje pierdute. Sfatul ei este să ne rezervăm suficient timp pentru a citi pe îndelete termenii și condițiile contractelor, pentru că acolo stau ascunse detaliile care fac diferența dintre o vacanță de vis și una de coșmar. Astfel, chiar dacă sunteți nervoși că nu vă mai sunt găsite bagajele, că sunt deteriorate sau că v-a întârziat avionul, faceți sesizare chiar în aeroport. Când vine vorba despre bagaje, este cu atât mai important să vă faceți și o asigurare specială pentru ele și să nu puneți în trollerele care merg la cală bijuterii sau alte lucruri de valoare. De asemenea, este important să păstrași toate documentele: bilete de avion, de îmbarcare, chitanțe, bonuri, contracte, pentru a avea justificare în cazul unei sesizări. Mai aveți la dispoziție și aplicația ECC Net Travel de unde puteți afla ce drepturi aveți și care merge și off-line.
Și dacă veți comanda on-line produse din țări membre UE și ele nu corespund descrierii de pe site, puteți să reclamați comerciantul la ECC în cazul în care refuză să vă despăgubească. Evident că sunt și situații în care pur și simplu problema poate fi rezolvată. Mihai Titichi, jurist în cadrul ECC, ne-a povestit cazul unei doamne care a comandat o cremă dintr-un magazin on-line din Polonia. Numai că producătorul era de undeva din niște insule care nu aparțin de UE și atunci nu mai era de competența Centrului European pentru Protecția Consumatorilor.
Irina Chirițoiu, director al ECC, ne-a spus că în acest moment se poartă discuții ca această rețea să se extindă, pentru că cetățenii UE călătoresc și cumpără de pe toate continentele. Astfel, dacă discuțiile merg în direcția în care se speră, veți putea să reclamați la ECC și prestatori de servicii și comercianți din SUA, China, Rusia, Elveția, Turcia.
Până să ajungeți la ECC, fiți vigilențiǃ Cele mai multe probleme le avem pentru că nu citim cu atenție ce ni se oferă și pentru că nu ne știm drepturile. Oricum, Laura Pascu, PR Manager ECC, promite să fie alături de consumatori ca întotdeauna și să-i informeze cu privire la drepturile lor.
Tu ce părere ai?